Triple_S

طراحی و ساخت و ثبت اختراع وسیله ورزشی ففو

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

ورزش یکی از ارکان مهم و جزء جدایی ناپذیر زندگی بشری و یکی از راهکارهای اساسی برای بهبود سلامت جسمی و ذهنی انسان است. برخی تمرینات ورزشی آسیب‌های مختلفی را به عضلات و جسم ورزشکاران وارد می‌کنند که پیشگیری از این آسیب‌ها یک امر مهم در حوزه ورزش و سلامت است. در این مقاله به بررسی وسیله ورزشی ففو پرداخته‌ایم که در خانه و حتی در هنگام تلویزیون قابل استفاده بوده و به تقویت عضلات، کاهش چربی پهلوها و… کمک می‌کند. این وسیله در سال 1395 طراحی و نمونه اولیه آن ساخته شد و همان سال برای ثبت اختراع اقدام شد که در سال 1398 با تأیید گروه پزشکی-ورزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به ثبت اختراع رسید.

بروز پدیده خستگی در ورزش

بعد از بروز پدیده خستگی در ورزش، تغییراتی در بافت عضله نیز ایجاد می‌شود. افراد به دلیل شرکت در دوره‌های ورزشی و تمرینی پیشرونده، ممکن است فرصت بازگشت به وضعیت اولیه خود را نداشته باشند؛ بنابراین این مسأله سبب کاهش کارآیی ورزشکاران می‌شود.

پدیده خستگی باعث کاهش حس عمقی زانو و کاهش در توانایی ایجاد زوایای مفصل زانو می‌شود که این مساله باعث تغییر عملکرد عضله و اندام تحتانی ورزشکاران می‌شود. بروز خستگی نه تنها موجب کاهش کارآیی جسمی و ذهنی ورزشکار شده بلکه باعث ایجاد اختلالات جسمی و روحی و صدمات ورزشی نیز می‌گردد.

وسیله ورزشی ففو

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

در فعالیت‌های ورزشی عضله چهار سر ران، دخالت بیشتری دارد و شایع‌ترین محل ضایعات در فعالیت‌های ورزشی؛ مچ پا، زانو، ساق پا است. بنابراین توانبخشی و تقویت و رفع خستگی عضله چهار سر ران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تاثیرات بی تحرکی و ورزش نکردن بر روی سلامت افراد

الگوی بیماری‌ها در جهان صنعتی امروز به سمت بیماری‌هایی که ریشه در بی تحرکی دارند، پیش می‌رود. در حال حاضر بیماری‌های قلبی-عروقی در کشورهای در حال توسعه از مهمترین علل مرگ و میر به شمار می‌روند. تصلب شرایین یکی از کشنده‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود که یکی از دلایل این بیماری‌ها عدم انجام فعالیت‌های ورزشی است.

یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه درمان این بیماری‌ها فعالیت بدنی و ورزش منظم است.

استئوآرتریت زانو شایع‌ترین بیماری مفصلی است که در بیشتر افراد مسن جامعه به خصوص زنان گزارش شده است. انجام تمرینات ورزشی برای جلوگیری از پیشرفت و کاهش درد و توانایی عملکرد این بیماران مؤثر است.

همچنین بخوانید  تغذیه مناسب برای ورزشکاران

فعالیت‌های ایزومتریک

سه دسته تمرین از نظر نحوه و میزان فعالیت در هنگام انجام تمرینات وجود دارد که شامل تمرینات غیر فعال، تمرینات فعال به همراه کمک به بیمار و تمرینات فعال می‌شود. تمرینات فعال که توسط خود شخص انجام می‌شود شامل ایزوتونیک، ایزومتریک و ایزوکینتیک است. تفاوت این سه روش در سرعت آن است.

تمرین ایزومتریک شامل اعمال نیرو به وسیله عضلات علیه یک مقاومت ثابت (مانند دیوار) می‌باشد و در حین انجام آن طول عضله ثابت مانده اما حداکثر تانسیون در آن پدید می‌آید.

تمرینات ایزومتریک برای افزایش قدرت در زاویه خاصی از دامنه حرکت مفصلی انجام می‌شوند. بدین ترتیب که انجام این تمرینات قدرت را تنها در میزان زاویه‌ای که حرکت در آن دامنه صورت می‌گیرد و ۲۰ درجه بیشتر از آن افزایش می‌دهد. به همین سبب برای افزایش قدرت در سرتاسر دامنه حرکتی، لازم است تا حرکت در زوایای مختلف مفصل انجام گردد. انجام تمرینات ایزومتریک به تبحر و آگاهی کامل نیاز دارد، شخصی که تمرین ایزومتریک انجام می‌دهد باید در طول انقباض تنفس عادی و طبیعی خود را قطع ننماید. تمرینات ایزومتریک بعد از تمرینات ایزوتونیک و نیز در حین بازتوانی آسیب‌ها توصیه می‌گردند.

وسیله ورزشی ففو

با استناد به مقالات مختلف، روش‌های مختلف از جمله روش انقباض ایزومتریک به تنهایی در توان بخشی کافی نیست. برای مراقبت از مفاصل و عضله‌ها، لازم است تا شیوه‌های هماهنگ کننده عضلات به افراد آموزش داده شوند؛ اما به دلیل اینکه فرصت آموزش به همه‌ی افراد جامعه وجود ندارد، طراحی یک وسیله ورزشی به منظور کاهش آسیب به مفاصل و عضلات در حین ورزش و یا برای باز توانی عضلات و مفاصل ضروری است.

پیشینه دستگاه‌های ورزشی مشابه

ناهماهنگی عضلات مختلف در حین ورزش و بلند کردن وسایل ممکن است به عضله‌ها و مفاصل آسیب برساند. امروزه نیز در منزل و باشگاه وسایل ورزشی متعددی از جمله دمبل، کش، فنر کروشه، تی آر ایکس و…. وجود دارد.

دمبل

در هنگام بلند کردن دمبل اگر فرد توانایی بلند کردن وزنه را نداشته باشد یا به سرعت و بدون هماهنگی وزنه را بلند کند به مچ و آرنج آسیب خواهد رسید.

همچنین بخوانید  آشنایی با پیلاتس و کاربرد ففو در پیلاتس

کش

آسیب مشابه با دمبل ممکن است در هنگام کشیدن کش نیز به عضلات و مفاصل بدن وارد شود.

فنر کروشه

برای استفاده از فنر کروشه نیاز به هماهنگی و انقباض عضلانی پیچیده‌ای وجود دارد که احتمال آسیب به مفاصل و عضلات افراد آموزش ندیده را بسیار زیاد می‌کند.

در این پژوهش تصمیم گرفته شد تا وسیله‌ای فشاری طراحی شود که احتمال آسیب به مفاصل و عضلات را بسیار زیاد کاهش دهد. در وسیله‌های فشاری، هنگام فشاردادن، عضله‌ها منقبض می‌شوند و امکان آسیب به مفاصل و عضله‌ها کاهش می‌یابد.

این انقباض از نوع ایزوتونیک خواهد بود و هنگام برگشتن به حالت اولیه نیز همچنان ماهیچه‌ها انقباض خود را حفظ می‌کنند. این موضوع احتمال آسیب را کاهش می‌دهد.

بعد از اجرا و طراحی نمونه اولیه این دستگاه، تلاش برای تولید دستگاه فشار و فنر ورزشی (وسیله ورزشی ففو) انجام گرفت و پس از تولید دستگاه در اختیار ورزشکاران و مردم عادی قرار گرفت تا عملکرد آن بررسی گردد. پس از آن در گروه پزشکی- ورزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران مورد تأیید و به ثبت اختراع رسید.

این وسیله ورزشی می‌تواند عضله‌های بسیاری از جمله شانه، سینه، کوا، زیر بغل، شکم، ران، ساق، کشاله ران، باسن و بسیاری از عضله‌ها را درگیر کند. همچنین، برای از بین بردن چربی‌ها و کاهش حجم ماهیچه‌ها نیز بسیار مفید است.

 

مزایای استفاده از وسیله ورزشی ففو

در زیر مزایای ففو یادآوری می‌شود؛

1- این وسیله از نوع فشاری می‌باشد نه کششی. امروزه بیشتر وسیله‌های ورزشی از نوع کششی می‌باشند که به مفاصل و ماهیچه‌ها آسیب می‌رسانند.

2- این وسیله چند نوع کاربری دارد: فشار با سر، فشار بین دو دست، فشار بین دو زانو و فشار زیرپا که ماهیچه‌های مختلفی از بدن را تقویت می‌کند. وسایل موجود، فقط یکی از این کاربردها را می‌توانند پوشش دهند.

3- ویژگی مهم دیگر وسیله ورزشی ففو، کوچك بودن آن است. در حین اینکه چند کاربری دارد، برای همه اقشار جامعه قابل تهیه و استفاده می‌باشد. افرادی که می‌خواهند ساعت‌ها جلوی تلویزیون بنشینند، می‌توانند در حین تماشای تلویزیون از وسیله ورزشی ففو استفاده کنند.

همچنین بخوانید  تاثیر ورزش بر درد پریودی؛ کدام ورزش‌ها در کاهش درد پریود تأثیرگذارند

4- سادگی کار با این وسیله آن را منحصر به فرد می‌کند که در حین سادگی، بسیار کاربردی و مفید است.

5- هزینه تمام شده تهیه این وسیله در مقایسه با وسایل مختلفی که بتواند این کاربری‌ها را داشته باشد، بسیار پایین است که اقشار مختلف جامعه می‌توانند با تهیه آن عمده‌ی عضلات خود را تقویت کنند و به وسیله دیگری نیاز نداشته باشند. با وسیله ورزشی ففو باشگاه را به خانه خود ببرید.

6- ویژگی بسیار مهم دیگر وسیله ورزشی ففو این است که معلولین و جانبازان عزیز که یك پا یا یك دست خود را از دست داده‌اند می‌توانند با یك دست قرار دادن وسیله بین دیوار و دست یا زمین و دست، یا با یك پا نشسته بر روی صندلی و قرار دادن وسیله زیر پا بر روی زمین، از این وسیله برای تقویت عضله‌های مختلف دست و پا کمك بگیرند. در حالی که کمتر وسیله‌ای یافت می‌شود که بتوان فقط با یك دست یا یك پا از آن برای تقویت ماهیچه‌های شانه و ران و آب کردن پهلوها استفاده کرد و فشاری باشد نه کششی.

افزایش وزن افراد لاغر

جمع بندی

امروزه نیاز به ورزش و توانبخشی در سطح جوامع مختلف افزایش یافته است. در عین حال آسیب‌های عضلانی و کششی و آسیب‌های ناشی از خستگی در ورزش و یا استفاده از برخی وسایل ورزشی افزایش یافته است. وسیله ورزشی ففو یک وسیله فشاری ورزشی پر کاربرد بوده که از آسیب‌های عضلانی و بافتی در ورزشکاران تا حد زیادی جلوگیری کرده و در همه حال برای همه افراد جامعه با هر شرایطی قابل استفاده است. طراحی و ساخت وسیله ورزشی فشاری با هدف افزایش سلامت در افراد جامعه انجام گرفته است. ففو را می توانید از مجموعه‌ی فنر فشاری ورزشی تهیه کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

+ 55 = 64

  • logo-samandehi