تأثیر خواب مناسب شبانه

تأثیر خواب مناسب شبانه بر فعالیت‌های روزانه

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

بدن انسان برای سالم ماندن، به خواب مناسب شبانه احتیاج دارد. درواقع خواب خوب و مفید یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی که است همراه با سلامت روحی و جسمی است و برای سلامتی هر شخصی، داشتن خواب باکیفیت و مفید، ضروری است. بسیاری از افراد در سنین مختلف، خواب کافی ندارند و یا خواب با کیفیتی ندارند. توجه داشته باشید که برای انجام‌دادن کارها و فعالیت‌های روزانه، احتیاج دارید که خواب شبانه خوبی را داشته باشید. در ادامه در مجموعه‌ی فنر فشاری ورزشی به بررسی تأثیر خواب مناسب شبانه بر فعالیت‌های روزانه می‌پردازیم.

اگرچه ممکن است، گاهی اوقات نداشتن خواب باکیفیت مسئله چندان مهمی نباشد، اما واقعیت این است که داشتن خواب نامنظم و بی‌کیفیت به طور دائم، برای سلامتی ضرر دارد و با گذشت زمان می‌تواند بر روی سلامتی شما، تأثیر منفی خیلی زیادی بگذارد. درواقع زمانی که شما خواب هستید بدنتان تحت فرایند مهم ترمیم قرار می‌گیرد که به بهبودی از استرس‌های روزمره کمک می‌کند و همچنین به ترمیم زخم‌ها و مبارزه با بیماری‌ها می‌پردازد. علاوه بر این، اگر می‌خواهید که بدن سالم‌تری داشته باشید و طول عمر بیشتری را نیز داشته باشید، باید به کیفیت خواب خود اهمیت دهید.

خواب خوب شب، چه تأثیراتی بر فعالیت‌های طول روز دارد؟

برای اینکه در طول روز بتوانید فعالیت‌های خود را به‌خوبی و به نحو احسن انجام دهید، باید از انرژی کافی برخوردار باشید و بدنتان از سلامت جسمانی بسیار خوبی برخوردار باشد. در ادامه تأثیر خواب مناسب شبانه بر فعالیت‌های روزانه را بررسی می‌کنیم.

تأثیر خواب مناسب شبانه

1- سلامت قلب

همان‌طور که گفتیم برای انجام کارها در طول روز، باید از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشید. یکی از موارد تأثیر خواب مناسب شبانه بر فعالیت‌های روزانه این است که موجب سلامت قلبتان می‌شود. طبق تحقیقات گسترده‌ای که صورت‌گرفته است، پرخوابی و کم‌خوابی می‌تواند خطر بروز بیماری قلب و عروق، فشارخون و حمله قلبی را بالا ببرد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  ترک اعتیاد با ورزش، چگونه با ورزش از اعتیاد خلاص شویم؟

اما در مقابل، خواب خوب و باکیفیت شبانه باعث کاهش مشکلات قلبی می‌شود. اگر در طول روز نیز کمی بخوابید، می‌تواند مؤثر باشد. البته هنوز علت دقیق این موضوع مشخص نیست، اما محققان عقیده دارند که فشار کمتری در هنگام خواب روی قلب وارد می‌شود و سطح کورتیزول که در بروز مشکلات قلبی سهم دارد، پایین می‌آید.

2- تأثیر مثبت بر روی ظاهر و پوست

زمانی که خواب هستید، بدن هورمون‌های مهمی رو تولید می‌کند که به ترمیم قسمت‌های مختلف بدن، از جمله عضلات و پوست، کمک می‌کند. از دیگر موارد تأثیر خواب مناسب شبانه بر فعالیت‌های روزانه این است که فرد خسته به نظر نمی‌رسد چون تأثیر مثبتی روی پوست می‌گذارد. اگر کسی خواب باکیفیت و خوبی نداشته باشد و کم خوابیده باشد، بدن کلاژن کمتری را تولید می‌کند و پوست حالت استحکام خود را از دست می‌دهد. در نتیجه در روز بعد، ظاهر فرد خسته به نظر می‌رسد.

تأثیر خواب مناسب شبانه

اگر فرد این بی‌خوابی‌ها را هر شب داشته باشد، به‌مرورزمان این چرخه نامنظم خواب به‌ظاهر پوست فرد آسیب می‌رساند و باعث گودرفتگی، تشکیل چروک و یا کاهش ضخامت پوست می‌شود. اما در مقابل، اگر فرد خواب کافی و باکیفیتی را داشته باشد، باعث حفظ توده‌های عضلانی، استحکام پوست و محافظت از سلامتی استخوان می‌شود که همهٔ این موارد بر روی ظاهر فرد، تأثیر خوبی می‌گذارد.

3- افزایش انرژی

برای اینکه در طی روز بی‌حوصله نباشید و احساس خواب‌آلودگی نداشته باشید، باید در شب‌خواب باکیفیتی را داشته باشید. یکی دیگر از موارد تأثیر خواب مناسب شبانه بر فعالیت‌های روزانه افزایش انرژی و کاهش بی‌حوصلگی است. طبق نتایج بررسی‌هایی که توسط محققان صورت‌گرفته است، کمبود خواب خوب شبانه می‌تواند بر عملکرد و فعالیت‌های روزانه فرد اثر منفی بگذارد و باعث بروز خشم، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و بی‌حوصلگی شود.

همچنین بخوانید  ورزش تقویت ماهیچه کف لگن

هر فرد بالغ و سالم به 7.5 الی 9 ساعت خواب باکیفیت و مناسب شبانه احتیاج دارد تا بتواند به بهترین کارایی خود برسد. بر خلاف این تصور که با افزایش سن، نیاز به خواب کم می شود، افراد بزرگ سال هم باید حداقل 7.5 الی 8 ساعت خواب کافی داشته باشند. باتوجه‌به تحقیقات صورت‌گرفته توسط محققان، افرادی که در شب ‌خواب کافی دارند، در طول روز از انرژی کافی برخوردار هستند و احساس بهتری را هم تجربه می‌کنند. درواقع حال خوب و انرژی کافی، موجب می‌شود که بر بهتر انجام‌دادن فعالیت‌ها تأثیر بگذارد.

تأثیر خواب مناسب شبانه

4- ارتقای قدرت تفکر و استدلال

یکی دیگر از موارد تأثیر خواب مناسب شبانه بر فعالیت‌های روزانه، ارتقای قدرت تفکر و استدلال است. اگر در طول روز برای مشکلات پیچیده که مستلزم تفکر هستند، باید راه‌حل پیدا کنید و یا کارتان به صورتی است که نیاز به تحلیل و استدلال دارد، باید خواب کافی و مفیدی را داشته باشید. در واقع، خواب خوب شبانه در نحوه تفکر و استدلال منطقی تأثیر می‌گذارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تأثیر خواب مناسب شبانه بر فعالیت‌های روزانه پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، داشتن خواب بی‌کیفیت و نامنظم به طور دائم، برای سلامتی ضرر دارد و  باگذشت زمان می‌تواند بر روی سلامتی شما، تأثیر منفی خیلی زیادی بگذارد. درواقع اگر خواب باکیفیت و مفیدی را داشته باشید، در طول روز از انرژی کافی برخوردار هستید و می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را با بهترین کیفیت انجام دهید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

+ 51 = 57

  • logo-samandehi