خواب با معده پر

آیا خواب با معده پر مضر است؟

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

خواب با معده پر یکی از بدترین عاداتی است که بسیار مرسوم است. هضم غذا در حالت عمودی برای بدن آسان‌تر است و عوارض خوابیدن با معده پر اختلال در هضم غذا است که موجب ناراحتی‌های گوارشی خواهد شد. بهترین زمان خوابیدن بعد از غذا خوردن سه ساعت بعد از صرف آخرین وعده‌غذایی است. گذشت این زمان موجب خواهد شد که بخشی از هضم غذا انجام شده و محتویات معده به روده کوچک منتقل شود. در ادامه مطلب در فنر ورزشی درباره عوارض خوابیدن با معده پر گفتگو خواهیم کرد.

خواب با معده پر

صرف شام در ساعات پایانی شب و خواب با معده پر موجب ایجاد عوارض بسیاری در بدن خواهد شد که پزشکان و متخصصان تغذیه تا کنون بارها درباره آن هشدار داده‌اند. امروزه به دلیل مشغله زیاد و نداشتن فرصت کافی برای استراحت، داشتن یک سبک زندگی سالم دشوار یا حتی غیرممکن به نظر می‌رسد؛ اما نکته قابل تامل در این مورد این است که این سبک زندگی غلط می‌تواند تا حد زیادی سلامتی فرد را تحت‌الشعاع قرار دهد و عوارض جبران‌ناپذیری را برای وی ایجاد کند.

عوارض خوابیدن با معده پر

عوارض خوابیدن با معده پر شامل اختلال در عملکرد طبیعی بدن می‌شود. از رایج‌ترین مشکلاتی که در اثر خواب با معده پر ایجاد می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خواب با معده پر؛ رفلاکس معده به روده

رفلاکس معده به روده زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از محتویات معده به مری باز گردد. این مشکل باعث سوزش معده در قسمت پایین قفسه سینه می‌شود و بسیار آزاردهنده است. به رفلاکس معده به مری بازگشت اسید نیز می‌گویند؛ چون موجب واردشدن اسید معده به مری و احساس سوزش در گلو می‌شود. یکی از عواملی که موجب رفلاکس معده به مری می‌شود، خواب با معده پر بلافاصله بعد از خوردن غذا است. ایجاد سوءهاضمه و سوزش سر دل از عوارض خوابیدن با معده پر است.

خواب با معده پر

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

2. کاهش کیفیت خواب

از دیگر عوارض خوابیدن با معده پر کاهش کیفیت خواب است. داشتن خواب ناآرام و پریشان می‌تواند به دلیل خواب با معده پر بلافاصله بعد از صرف غذا باشد. بهتر است که بین خوردن آخرین وعده‌غذایی و خواب دو تا سه ساعت فاصله وجود داشته باشد تا عوارض به حداقل برسد. داشتن یک خواب بی‌کیفیت در شب میزان انرژی شما در روز بعد را بسیار کاهش می‌دهد و بر تمام فعالیت‌های روزمره اثر منفی خواهد داشت. بیدارشدن با خستگی و کسالت، روزی را که آغاز کرده‌اید، برای شما سرشار از انرژی منفی و بی‌حوصلگی خواهد کرد.

همچنین بخوانید  چرا نباید برای کاهش وزن عجله کنیم؟ | عوارض کاهش وزن سریع

3. عوارض خوابیدن با معده پر؛ افزایش وزن و چاقی

از دیگر عوارض خوابیدن با معده پر می‌توان به چاقی و اضافه‌وزن اشاره کرد. خواب با معده پر باعث افزایش میزان قند خون و چاقی می‌شود. همچنین غذاخوردن دیروقت باعث می‌شود، آنزیم‌های کبدی که باعث اکسیداسیون اسیدهای چرب می‌شوند، به طور ناقص عمل کرده و چربی در بدن ذخیره شود؛ به علاوه دیر شام خوردن باعث کاهش سرعت متابولیسم کربوهیدرات شده و کالری‌سوزی را کاهش می‌دهد.

بهترین زمان خوابیدن بعد از غذا خوردن

به توصیه متخصصان علم تغذیه و پزشکان، بهترین زمان خوابیدن بعد از غذا خوردن حدود دو تا سه ساعت بعد از خوردن غذا است. بدین ترتیب مقداری از فرایند هضم غذا طی شده، معده پر و سنگین نیست و عوارض خوابیدن با معده پر به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

خواب با معده پر

راهکارهای کاهش عوارض خواب با معده پر

برای کاهش عوارض ناشی از خواب با معده پر، راهکارهایی وجود دارد که تا حد زیادی می‌توانند مشکلات را کاهش دهند.

  • از غذا خوردن دیروقت شبانه پرهیز کنید.
  • اگر مجبور به‌صرف دیروقت شام شدید، حتما از غذای سبک استفاده کنید.
  • تعادل را در مصرف وعده‌های غذایی رعایت کنید. صبحانه و ناهار را کامل و شام را به‌صورت سبک مصرف کنید.
  • از مصرف غذاهای ناسالم و فست‌فود به‌خصوص دیروقت خودداری کنید.
  • بهترین پوزیشن خواب بعد از صرف شام دیر موقع، خوابیدن به پهلوی چپ است.
  • از خوابیدن به پهلوی راست و فشار بر معده بعد از صرف غذای سنگین هنگام خواب خودداری کنید.
  • هنگام خواب سعی کنید وضعیت بدن به صورتی باشد که سر کمی بالاتر از سایر اعضای بدن قرار بگیرد.
همچنین بخوانید  بدون تجهیزات گران قیمت ورزش در خانه را امتحان کنید

غذاهایی که به خوابیدن بهتر کمک می‌کنند

این قاعده که خوابیدن بعد از صرف غذا باعث خواب ناآرام و پریشانی می‌شود، همیشه درست نیست. جدا از بحث خواب با معده پر که برای سلامتی مفید نیست، مصرف بعضی غذاها باعث خواب راحت‌تر و باکیفیت بهتر می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، موجب خوابی آرام و راحت می‌شود. برخی از مواد غذایی نیز هستند که خاصیت خواب‌آوری دارند. سیر، گردو، پیاز، کاهو، ماهی، هندوانه، پسته، توت‌فرنگی، آناناس، تخم‌مرغ و… از مواد غذایی خواب‌آور محسوب می‌شوند.

غذاهایی که کیفیت خواب را کاهش می‌دهند

علاوه بر مواردی که درباره عوارض خوابیدن با معده پر گفته شد، مصرف بعضی از غذاها باعث سوزش سر دل و ناراحتی معده می‌شود. غذاهایی که تند یا اسیدی هستند، این حالت را تشدید می‌کنند. گوجه‌فرنگی و مرکبات از جمله این مواد غذایی هستند. مصرف الکل نیز می‌تواند در ابتدا باعث احساس خواب‌آلودگی شود؛ اما پس از گذشت زمان کمی می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند. شکلات و نعناع نیز از مواد غذایی هستند که سوزش سر دل را افزایش می‌دهند. بروز مشکلات گوارشی از کیفیت خواب کاسته و موجب ناآرامی و بی‌قراری در هنگام خواب می‌شود.

همچنین مصرف برخی خوراکی‌ها و غذاها باعث بی‌خوابی می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: نوشیدنی‌های کافئین‌دار، شکلات تلخ، جویدن آدامس، فلفل قرمز و غذاهای تند.

برای داشتن خوابی باکیفیت خوب است با تأثیر خواب شب در سلامتی آشنا شوید.

خواب با معده پر

رابطه خواب با معده پر و افزایش وزن و اثر آن بر دیگر ابعاد جعبه ارسالی زندگی فرد

پزشکان تغذیه همواره بر رعایت فاصله مناسب بین آخرین وعده‌غذایی و خواب شب تاکید دارند. یکی از مهم‌ترین عوارض خوابیدن با معده پر، مشکلات چاقی و اضافه‌وزن است که امروزه به دغدغه مهمی پیش ‌روی افراد تبدیل شده است. یکی از معضلات جامعه امروز معضل چاقی و اضافه‌وزن است که افراد بسیاری با آن درگیر هستند؛ اگر شما نیز به دنبال لاغری و تناسب‌اندام هستید و از چاقی یا اضافه‌وزن رنج می‌برید، گام اول اصلاح سبک زندگی است. عادت‌هایی مانند کم‌تحرکی، خواب با معده پر، مصرف بیش از حد فست‌فود، پرخوری، عدم رعایت فاصله زمانی مناسب بین وعده‌های غذایی و ساعت خواب از جمله عادات غلط هستند.

همچنین بخوانید  رژیم غذایی مناسب برای کودکان؛ حواستان به خوراک کودکتان باشد!

با داشتن یک برنامه غذایی و ورزشی مناسب و کنترل مصرف فست‌فودها و مواد غذایی مضری همچون چیپس، بستنی، نوشابه و… می‌توانید این عادات غلط را اصلاح‌ کرده و به زندگی سالم‌تر و نرمال‌تری دست یابید. داشتن یک زندگی و همچنین یک بدن سالم حق هر انسانی است و موظف است که از آن به‌خوبی محافظت کند. با داشتن یک جسم سالم است که می‌توانید به طور موثر در جامعه فعالیت کرده و فرد مفیدی برای خود و خانواده عزیزتان باشید.

جمع‌بندی

احساس خواب‌آلودگی پس از صرف غذا تا حدی طبیعی است؛ اما خواب با معده پر می‌تواند مشکل‌ساز و دردسرآفرین باشد. عوارض خوابیدن با معده پر شامل ناراحتی‌های گوارشی، اختلال خواب، افزایش وزن و… است که به‌مرورزمان مشکلات بزرگ‌تری را نیز برای فرد ایجاد خواهد کرد. بهترین زمان خوابیدن بعد از غذا خوردن زمانی است که مقداری از غذا هضم شده و از معده وارد روده کوچک شده باشد که این امر مستلزم سپری‌شدن حدود سه ساعت زمان است.

در کنار رعایت کردن اصول خوابیدن و تغذیه سالم، به شما پیشنهاد می‌کنیم با وسیله ورزشی ففو ورزش را در روتین هفتگی خود جای دهید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

71 + = 74

  • logo-samandehi