تجربه خواب خوب در شب

راه‌هایی برای تجربه خواب خوب در شب

از خواب نامنظم شبانه خسته شده‌اید؟ آیا راه‌های متعددی را برای داشتن شبی آرام و خوابی آسوده امتحان کرده‌اید؟ نکته‌ای که وجود دارد این است داشتن خواب خوب در شب بر کیفیت روز شما و میزان انرژی‌تان تاثیر مستقیمی دارد. در ادامه قصد داریم برای حل این مشکل نکاتی را به شما بیاموزیم. این نکات ساده به شما کمک می‌کند که بهتر بخوابید و در طول روز پرانرژی و کارآمدتر باشید.

چگونه میتوانم خواب بهتری داشته باشم؟

خوب خوابیدن مستقیماً بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر می‌گذارد. اگر شما در طول شب خواب خوب نداشته باشید و نتوانید به درستی استراحت کنید، آسیب جدی به انرژی روزانه، بهره‌وری، تعادل عاطفی و حتی وزن شما وارد می‌شود. با این حال، بسیاری از ما مرتباً در شب به دلایل متعدد از خواب بیدار می‌شویم می‌شویم و در تلاش برای به دست آوردن خوابی راحت مورد نیاز خود هستیم.

اگر عادت دارید که شب‌ها تا دیر وقت بیدار بمانید، احتمالا تصور می‌کنید که تجربه خواب خوب شبانه برای شما غیرممکن خواهد بود. اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که شما بیش‌تر از آنچه که می‌توانید تصور کنید بر روی بدنتان و عادت‌های آن تاثیر دارید. درمان مشکلات خواب شما و داشتن برنامه مناسب خواب به شما کمک می‌کند تا بتوانید  خلق و خوی بهتری در طول روز داشته باشید و با تسلط و تمرکز بالاتری در طول روز به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید.

خواب خوب | عادات ناسالم را حذف کنید

عادات ناسالم را حذف کنید

عادات ناسالم و نداشتن برنامه و فعالیت‌های مفید در طول روز، بر کیفیت خواب شما در طول شب تاثیر بسیاری دارد. به عبارت بهتر برای داشتن خواب خوب روزانه باید کیفیت سبک زندگی خود را افزایش دهید. علاوه‌بر تاثیرات منفی که نداشتن خواب مناسب بر خلق و خوی  شما دارد، می‌تواند سلامت مغز و قلب، سیستم ایمنی، خلاقیت، سرزندگی و وزن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

راه حل چیست؟

برای تجربه خواب خوب در طول شب، تنها تصمیم گرفتن شما کافی نیست. شما باید سری عادت‌هایی را در خودتان به وجود بیاورید که در  رسیدن به این هدف به شما کمک کند. شاید دور از ذهن به نظر برسد اما،  حتی تغذیه شما بر کیفیت خواب شما تاثیر دارد. در ادامه به بررسی راه‌ حل‌هایی که به شما برای تجربه خواب مناسب کمک می‌کند، خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

با چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن خود هماهنگ باشید

هماهنگ شدن با چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن، یا ریتم شبانه روزی، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای داشتن خواب خوب است. اگر یک برنامه خواب و بیداری منظم داشته باشید، احساس شادابی و انرژی بیشتری نسبت به زمانی که به همان تعداد ساعت در زمان‌های مختلف بخوابید، خواهید داشت، حتی اگر برنامه خواب خود را فقط یک یا دو ساعت تغییر دهید.

سعی کنید هر روز در ساعت مشخصی بخوابید و از خواب بیدار شوید

این کار به تنظیم ساعت داخلی بدن و بهینه‌سازی کیفیت خواب شما کمک می‌کند. زمانی را برای خواب انتخاب کنید که به طور معمول احساس خستگی می‌کنید و سعی کنید به آن پایبند باشید. اگر خواب کافی دارید، باید به طور طبیعی بدون زنگ بیدار شوید. اگر به ساعت زنگ‌دار نیاز دارید، ممکن است نیاز داشته باشید که ساعات بیشتری را به خوابتان اختصاص دهید.

چگونه خواب خوب را تجربه کنیم؟

از خوابیدن طولانی در زمانی که محدوده جغرافیاییتان تغییر می‌کند پرهیز کنید

سفر کردن و رفتن به مکانی جدید ممکن است شما را با مشکلات خواب درگیر کند و در روزهای اول نتوانید خواب خوب و باکیفیت داشته باشید. اما هنگامی که با جت لگ مواجه می‌شود، موضوع عوض می‌شود. جت لگ زمانی برای شما اتفاق می‌افتد که به محدوده جغرافیایی با شبانه روز متفاوت از محل زندگیتان سفر می‌کنید. در چنین حالتی اگر می‌خواهید که بتوانید در شب استراحت کنید، به جای خوابیدن، یک چرت روزانه را انتخاب کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا کسری خوابتان را جبرانکنید. بدون آنکه به ریتم شبانه خواب خود ضربه‌ای زده باشید.

هوشمندانه چرت بزنید

در حالی که چرت زدن راه خوبی برای جبران خواب از دست رفته است، اما اگر در به خواب رفتن یا خواب ماندن در شب مشکل دارید، چرت زدن می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اما اگر مشکلی با این مسئله ندارید، چرت زدن را در اوایل بعد از ظهر به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه محدود کنید.

روز را با یک صبحانه سالم شروع کنید

در میان بسیاری دیگر از فواید سلامتی، خوردن یک صبحانه متعادل می‌تواند به همگام‌سازی ساعت بیولوژیکی شما کمک کند تا بدن شما بداند که زمان بیدار شدن و شروع فعالیت آن فرا رسیده است. از طرف دیگر نخوردن صبحانه می‌تواند ریتم قند خون شما را به تاخیر بیندازد، انرژی شما را کاهش دهد و استرس شما را افزایش دهد، این‌ها عواملی هستند که ممکن است خواب خوب شما را مختل کنند.

خواب خوب

با خواب آلودگی بعد از شام مبارزه کنید

اگر قبل از ساعت خواب از قبل برنامه‌ریزی شده‌تان، خوابتان می‌آید، از روی کاناپه بلند شوید و کارهای محرک ملایمی مانند شستن ظرف‌ها، تماس با دوست یا آماده کردن لباس برای روز بعد انجام دهید. اگر به خواب‌آلودگی تسلیم شوید، ممکن است شب دیرتر از خواب بیدار شوید و برای دوباره خوابیدن مشکل داشته باشید.

سخن پایانی

عادات خواب خوب که با عنوان بهداشت خواب نیز شناخته می‌شود، به شما کمک می‌کند تا بتوانید در طول شب خواب خوب و باکیفیتی را تجربه کرده و از آسیب‌های ناشی از کم خوابیدن و یا بدخوابیدن در طول شب مصون بمانید. توجه به این نکته ضروری است که دستیابی به خواب خود در طول شب، اگر از کیفیت خواب مطلوبی برخوردار نیستید، یک شبه به دست نمی‌آید و نیازمند صرف زمان است.

در آخر خوب است بدانید ورزش کردن نیز تأثیر زیادی بر روی خواب دارد. افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند خواب بهتری نسبت به دیگر افراد دارند. اما از آنجایی که افراد زمان کافی برای باشگاه رفتن را ندارند، ورزش مردن را اهمال می‌کنند. پیشنهاد ما به شما ورزش در خانه است. با وسیله ورزشی ففو می‌توانید تجربه‌ی تمرینات ورزشی متنوع و راحت را داشته باشید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

+ 41 = 43

  • logo-samandehi