نکات باشگاه رفتن

نکات باشگاه رفتن؛ نکاتی که باید قبل از رفتن به باشگاه بدانیم

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

شاید رفتن به باشگاه در ابتدا برای شما دلهره آور باشد. یا ممکن است محیطی پر از هرج و مرج به نظر برسد که هرکس هرکاری دلش می‌خواهد در آن انجام می‌دهد. در واقع، بایدها و نبایدهای جهانی در محیط باشگاه وجود دارد و این نکات صرفا بر اساس احترام متقابل شکل گرفته‌اند. حتی اگر از شلوغی گریزان هستید، زمانی که به آداب باشگاه رفتن پایبند باشید، می‌توانید از انجام تمرینات خود در این مکان لذت ببرید. اولین چیزی که باید بدانید این است که آیا باشگاه موردنظر شما قوانین خاص خودش را دارد یا خیر و با این قوانین آشنا شوید.

خواندن تابلوهای نصب شده در سراسر باشگاه می‌تواند دستورالعمل‌ و سرنخ‌های لازم برای یادگیری نکات باشگاه رفتن را به شما بدهد. بسیاری از مکان‌ها قوانین منحصربه فرد خود را درمورد رفتارهای خاص دارند؛ اما اگر به نکات باشگاه رفتن که عمل کنید، می‌توانید مطمئن باشید که هم از ورزش کردن در باشگاه لذت می‌برید و هم فضایی دلنیشین برای خود و دیگران ایجاد می‌کنید. در ادامه در فنر ورزشی همراه ما باشید که به بررسی نکات قبل از باشگاه رفتن می‌پردازیم.

نکات باشگاه رفتن؛ 6 قانون اساسی نکات به باشگاه رفتن

باتوجه‌به اینکه باشگاه یک مکان گروهی برای ورزش کردن است و بحث سلامتی و موارد بهداشتی اهمیت زیادی دارد، باید قوانین و اصول باشگاه رفتن را بدانید. در ادامه به بررسی نکات باشگاه رفتن می پردازیم.

1. بعد از اتمام تمرین وسایل را در جای خود قرار دهید

بی دلیل نیست که این نکته را قبل از همه بیان کردیم. حتی اگر هیچ‌کدام از نکات باشگاه رفتن را انجام نمی‌دهید، لطفا حداقل وسایل را درجای خود قرار دهید. رها کردن وزنه‌، کتل‌بل‌، تشک یا سایر تجهیزات در اطراف، یک خطر ایمنی در فضای باشگاه است. علاوه بر این اگر دمبل، حوله یا چیزهای دیگر را روی دستگاه رها کنید، این سیگنال را به دیگران می‌دهید که تجهیزات اشغال شده است و نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در نهایت، رها کردن وسایل در جایی که آن‌ها را قرار داده‌اید، کار ناشایستی است. باشگاه یک فضای عمومی است؛ اگر آداب باشگاه رفتن را رعایت نکنید، نشان از بی ملاحظگی شما است.

2. وقتی کارتان تمام شد، وسایل را تمیز کنید.

تمیز نگه داشتن وسایل یکی از آداب باشگاه رفتن است. حتی اگر یک گودال پر از عرق به جای نگذارید، بازهم عرق می‌کنید و میکروب‌ها را روی تجهیزات باقی می‌گذارید. نه تنها شما، بلکه این اتفاق درمورد همه رخ می‌دهد. شما می‌توانید با تمیز کردن تمام سطوحی که لمس کرده‌اید قبل از ترک تجهیزات یا کنار گذاشتن وسایل، از انتشار میکروب‌ها جلوگیری کنید و با رعایت یکی از ساده‌ترین نکات باشگاه رفتن، یک شهروند خوب باشید. با انجام این کار، باعث تشویق نفر بعد به این عادت خوب می‌شوید و این کار نشان از شخصیت شما است.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

3. دیگران علاقمند به شنیدن صدای آهنگ شما نیستند

از گوش دادن به موسیقی، پادکست یا ویدیو با صدای بلند در فضای باشگاه اجتناب کنید. فرض کنید در حال تمرین کردن، کسی در کنار شما با صدای بلند موسیقی پخش کند. مطمئنا حس خوبی نخواهید داشت. حال تصور کنید وقتی این کار را انجام می‌دهید، دیگران نیز همین حس را نسبت به شما خواهند داشت. هدفون به راحتی در هر فروشگاهی در دسترس است. مجبور کردن اطرافیان به گوش دادن به صدای تلفن همراه شما کاری ناپسند است. این یکی از نکات باشگاه رفتن است که با رعایت آن می‌توانید به حقوق دیگران احترام بگذارید.

4. نکات باشگاه رفتن؛ با تلفن صحبت نکنید

برای حفظ حریم خصوصی خود و احترام به سایر افراد، لطفا در حین ورزش با تلفن صحبت نکنید. این کار نه تنها بی ادبی است، باعث ناراحتی بقیه می‌شود. شما 100% بلندتر از آنچه فکر می‌کنید، صحبت می‌کنید و مطمئن باشید دیگران در هنگام ورزش علاقه‌ای به شنیدن حرف‌های شما با خاله شهین ندارند.

5. لباس مناسب بپوشید

یکی از مهم‌ترین نکات باشگاه رفتن، پوشیدن لباس مناسب برای ورزش است. شما می‌توانید هرچقدر که می‌خواهید زیبا و راحت به نظر برسید؛ اما قسمت‌هایی که خودتان بهتر می‌دانید را بپوشانید و به دیگران احترام بگذارید. یقینا شما هم دوست ندارید قسمت‌های نامتعارف دیگران را در حین ورزش ببینید.

همچنین بخوانید  رژیم غذایی مناسب برای کودکان؛ حواستان به خوراک کودکتان باشد!

پوشیدن کفش‌های مناسب امری حیاتی است، مگر اینکه با پای برهنه تمرینات را انجام دهید. البته برخی از باشگاه‌ها ممکن است با این موضوع مشکل داشته باشند؛ بنابراین در این مورد با مدیریت باشگاه مشورت کنید. پوشیدن کفش‌های مجلسی، کفش پاشنه‌دار و صندل می‌تواند خطرناک باشد و همچنین ممکن است به تجهیزات و کف باشگاه آسیب برساند. لباسی بپوشید که مناسب باشد و برای راحتی خود، لباسی را انتخاب کنید که پارچه مناسبی داشته باشد و از انتشار عرق به بیرون جلوگیری کند.

لباس‌های خیلی گشاد ممکن است در تجهیزات گیر کند و یا به دور شما بپیچد و مانع حرکت شما شود؛ درحالی که لباس‌های خیلی تنگ ممکن است شما را به صورت دیگری محدود کند. شلوار جین یا سایر لباس‌های دارای سگک، گیره یا زیپ می‌توانند باعث پارگی در سطوح چرمی یا پلاستیکی مانند نیمکت‌ها و صندلی‌ها شوند. شرایط را بسنجید، پوشیدن لباس‌های بیش از حد برهنه یا لباس‌هایی با شعار یا تصاویر توهین آمیز ممکن است بی احترامی به سایر افراد تلقی شود.

6. به بقیه فضا بدهید

این مورد از نکات باشگاه رفتن هم برای فضای فیزیکی و هم برای فضای احساسی صدق می‌کند. به اندازه کافی از سایر افراد دور بایستید تا به آن‌ها فضای کافی بدهید تا با خیال راحت تمرین کنند و در فضای شخصی خود احساس راحتی کنند. همچنین توجه داشته باشید که سالن ورزشی می‌تواند فضایی آسیب پذیر باشد و حفظ محیطی دلپذیر برای افراد دیگر الزامی است. با سایر ورزشکاران مودبانه رفتار کنید و حواستان به شروع مکالمات بیش از یک یا دو جمله باشد.

بسیاری از مردم برای از بین بردن استرس‌های روزانه به باشگاه می‌آیند و اختلاط با دیگران اغلب مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. در همین راستا، لطفا با دست به کسی اشاره نکنید یا از خیره شدن به افراد بپرهیزید؛ اگر کسی هست که با او رابطه طولانی مدت دارید و یا کار مهمی دارید، از او شماره بگیرید یا بعد از باشگاه در راه برگشت با او صحبت کنید. هیچ چیز نمی‌تواند بیشتر از این شما را از حس ورزش کردن خارج کند که ببینید کسی می‌خواهد سر صحبت را با شما باز کند یا در حین تمرین به شما خیره شده است.

نکات باشگاه رفتن

آداب باشگاه رفتن در سالن‌های بدنسازی

سالن بدنسازی می‌تواند جای ترسناکی باشد. ممکن است شاهد صدای فریاد و کوبیدن تجهیزات زیادی باشید. احساس راحتی در انجام روتین می‌تواند به شما کمک کند تا نگرش بهتری نسبت به سالن بدنسازی داشته و تمرین بهتری داشته باشید؛ بنابراین اگر می‌خواهید در انتخاب‌های ورزشی خود اطمینان بیشتری داشته باشید، یک مربی شخصی استخدام کنید. در زیر به برخی از الزامات و نکات قبل از باشگاه رفتن و سالن بدنسازی که باید بدانید، می‌پردازیم.

1. وسایل را اشغال نکنید

اگر قصد دارید سوپر ست انجام دهید و می‌خواهید بین دو وسیله، مکان یا مجموعه دمبل‌ها در رفت و آمد باشید، بهتر است در زمان‌های خلوت‌تر به باشگاه بروید. با این حال، در زمان‌های شلوغ باشگاه استفاده بیش از حد از تجهیزات، تجاوز به حقوق دیگران محسوب می‌شود. با انجام این کار، نه تنها مقدار زیادی از فضای مشترک را اشغال می‌کنید؛ بلکه مزاحم استفاده دیگران از تجهیزات نیز خواهید شد. در مبحث نکات باشگاه رفتن سعی کنید تمرینات خود را به گونه‌ای ترتیب دهید که به فضا و تجهیزات و نیازهای دیگران احترام بگذارید.

2. در استفاده از وسایل عادل باشید

ریکاوری بخش مهمی از تمرین کردن است. اگر بین ست‌ها 2 دقیقه استراحت می‌کنید و روی نیمکت دراز کشیده‌اید، ممکن است متوجه شوید که شخصی در فاصله‌ای محترمانه اما نزدیک ایستاده و به شما و وسایلی که روی آن استراحت می‌کنید، نگاه می‌کند. از این تماس چشمی غافل نشوید. از آن شخص بپرسید که آیا می‌خواهد با آن دستگاه کار کند یا خیر. تغییر بین ست‌ها کار خوبی است و باعث می‌شود همه به خوبی از وسایل استفاده کنند.

همچنین بخوانید  تفاوت کاهش وزن و کاهش سایز چیست؟

3. نکات باشگاه رفتن؛ توصیه‌های ناخواسته ارائه ندهید

هیچ‌کس نمی‌خواهد کسی که نمی‌شناسد به او بگوید که چه کاری انجام دهد. حتی اگر با بهترین نیت برای بهبود فرم به افراد نزدیک شوید تا تمرینات آن‌ها را اصلاح کرده یا بهبود دهید، ممکن است از این کار خجالت بکشند یا ناراحت شوند. به هرحال بسیاری از افراد در سالن بدنسازی به صورت خودآگاه حضور دارند و از این که کانون توجه قرار بگیرند یا از کسی که نمی‌شناسند نصیحت دریافت کنند، ناراحت خواهند شد.

4. وزنه‌ها را روی زمین نیندازید

برخی از باشگاه‌ها به افراد اجازه نمی‌دهند وزنه‌ها را روی زمین پرت کنند. باشگاه‌هایی که به این کار اهمیتی نمی‌دهند، از کفپوش و تجهیزات ویژه برخوردارند و همچنین در مناطقی قرار دارند که با این کار مشکلی ایجاد نخواهد شد. قبل از شروع از این موضوع اطمینان حاصل کنید یا اگر شک دارید، وزنه‌ها را به آرامی روی زمین بگذارید.

نکات باشگاه رفتن

آداب باشگاه رفتن در کلاس‌های بدنسازی گروهی

ورزش گروهی یکی دیگر از خرده فرهنگ‌های درون باشگاه است. رعایت نکات باشگاه رفتن در کلاس‌های گروهی نیز امری الزامی است. فواید ورزش گروهی بسیار زیاد است (از کار گروهی گرفته تا مسئولیت پذیری) و شرکت در این تمرینات بسیار آسان و دلنشین است. در زیر به برخی از آداب باشگاه رفتن در کلاس‌های ورزش گروهی اشاره می‌کنیم.

1. به موقع حاضر شوید

کلاس‌های تناسب اندام گروهی طوری طراحی شده‌اند که شامل گرم کردن اولیه برای ایمنی باشند.؛ علاوه بر این گرم کردن به طور کلی شامل سلام و احوالپرسی با مربی و بقیه افراد گروه نیز خواهد بود. در طول این مقدمه، مربی احتمالا اطلاعات کمی درمورد آنچه از تمرین آن روز انتظار می‌رود، به اعضای گروه می‌دهد. به موقع حضور پیدا کردن به شما این شانس را می‌دهد که یک مقدمه فیزیکی و ذهنی با روال معمول داشته باشید. حضور به موقع به شما این فرصت را می‌دهد که با مربی ملاقات کنید، فضا را بشناسید و تجهیزات خود را پیدا کنید. مطمئنا این کار بسیار لذت‌بخش‌تر از ورود با عجله، دویدن به این طرف و آن طرف برای پیدا کردن فضا، پرت کردن حواس دیگر افراد گروه و شروع کردن با سردرگمی است.

2. نکات باشگاه رفتن؛ خودتان را به مربی معرفی کنید

در آداب باشگاه رفتن اگر اولین بار است که در کلاس شرکت می‌کنید، کمی زودتر در کلاس حاضر شده و با مربی ملاقات کنید. اجازه دهید مربی نام، سطح تجربه و هرگونه محدودیت یا آسیبی که ممکن است داشته باشید را بداند. این مکالمه سریع با مربی این فرصت را به شما می‌دهد تا در صورت نیاز کمی بیشتر به شما توجه کند.

3. حرکات خود را آگاهانه اصلاح کنید

لذت ورزش گروهی، انجام حرکات باهم است. با این حال، گروه‌های کمی وجود دارند که در آن همه دقیقا به یک تمرین نیاز داشته باشند. خواه به دلیل تفاوت در قدرت یا استقامت، آسیبی که باید به آن توجه کنید یا ترجیح دادن دامنه حرکتی متفاوت، خوب است که تمرین خود را با نیازهای خود تنظیم کنید.

از نکات باشگاه رفتن این است که بدون اینکه حواس دیگران را پرت کنید یا به خطر بیندازید، در انجام اصلاحات به گروه احترام بگذارید. اگر دیگران در حال انجام تمرینات پیلاتس هستند و شما احساس می‌کنید که اکنون زمان انجام تمرین دیگری است، این امر باعث بهم زدن نظم کلاس و همچنین یک خطر بالقوه برای اطرافیان خواهد شد. آزادانه و با احترام حرکات خود را اصلاح کنید.

5. اگر می‌خواهید زودتر کلاس را ترک کنید بی سروصدا بروید

در آداب باشگاه رفتن به خصوص ورزش های گروهی اگر نیاز به ترک زودتر کلاس است حتما احترام کلاس را داشته باشید. اگر مجبور به ترک کلاس هستید، یا حتی در نیمه راه تصمیم گرفتید که این تمرین برای شما مناسب نیست، اشکالی ندارد که زودتر آن را ترک کنید. فقط برای احترام به کلاس و مربی این کار را بی سر و صدا و بدون مزاحمت انجام دهید. اگر می‌خواهید بعدا با مربی برای توضیح استدلال خود صحبت کنید، لطفا هنگام خروج این کار را انجام ندهید.

همچنین بخوانید  تغذیه مناسب برای بدنسازی؛ مهم‌ترین مواد غذایی برای ورزشکاران

نکات باشگاه رفتن

آداب باشگاه رفتن در رختکن

افراد گاهی رفتارهای عجیبی در رختکن از خود نشان می‌دهند. بیشتر این نکات باشگاه رفتن در رختکن باعث احترام به فضا و سایر مشتریان خواهد شد که عبارت‌اند از:

1. به فضا احترام بگذارید

کمد خود را درست در کنار، بالا یا پایین فرد دیگری که همزمان در رختکن قرار دارد انتخاب نکنید. گاهی اوقات به طور تصادفی اتفاق می‌افتد، و زمانی که تنها دو نفر در رختکن با یکدیگر برخورد می‌کنند، می‌توانند تنها با یک لبخند از سنگینی فضا بکاهند. حداقل سعی کنید یک یا دو کمد را بین خود و نفر دیگر که در رختکن حضور دارد فاصله بگذارید. همچنین درحالی که ممکن است نیاز داشته باشید هنگام لباس پوشیدن یا در آوردن لباس در کمد خود را کمی باز بگذارید، سعی کنید از کل نیمکت یا شعاع بزرگی در اطراف خود استفاده نکنید. اینکه کیفتان را روی نیمکت کنارتان بگذارید، کفش‌ها و حوله‌هایتان را روی زمین پهن کنید و لوازم بهداشتی‌تان را روی سینک بگذارید نشان از بی توجهی شما است.

2. نکات باشگاه رفتن؛ بعد از اتمام کار رختکن را مرتب کنید

در بحث نکات باشگاه رفتن حوله‌ها را روی نیمکت یا کف رختکن یا قسمت دوش رها نکنید. وقتی کارتان تمام شد، کمد خود را ببندید. نیمکت یا پیشخوان را خیس رها نکنید. دستمال کاغذی یا اسفنج را روی پیشخوان نگذارید.

3. عادات خاص را برای خانه نگه دارید

کارهایی از قبیل کوتاه کردن ناخن‌ها، اصلاح در جکوزی، خشک کردن موهای رنگ شده با حوله‌ و خشک کردن بدن خود با سشوار بی احترامی به دیگران محسوب می‌شود. لطفا انجام این کارها را به خانه موکول کنید. با رعایت این نکات باشگاه رفتن هم به خود و هم به دیگران احترام بگذارید.

4. برهنه نباشید

از نکات باشگاه رفتن در رختکن این است که برهنه نباشید. بدیهی است که رختکن مکانی برای تعویض لباس است و بسیاری از افراد می‌خواهند با افتخار نشان دهند که برای به دست آوردن بدنی متناسب تلاش زیادی کرده‌اند؛ اما برهنه راه رفتن در حین صحبت کردن اغلب برای دیگران ناخوشایند است؛ اگر می‌خواهید قبل از لباس پوشیدن آرایش کنید، بهتر است قسمت‌های خصوصی خود را بپوشانید.

در هنگام دوش گرفتن سریع و تمیز باشید

اگر در زمان شلوغی باشگاه ورزش می‌کنید، در دوش گرفتن عجله کنید. در صورتی که می‌دانید دیگران منتظرند، وقت خود را صرف انجام کارهایی مانند اصلاح و… نکنید؛ اگر لوازم بهداشتی به همراه دارید، حتما آن‌ها را با خود ببرید و همه جا را آب بکشید.

نکات باشگاه رفتن

جمع‌بندی

آداب باشگاه رفتن در واقع به چیزهایی که همه ما در مهدکودک یا قبل از آن یاد گرفتیم بر می‌گردد. با دیگران آن گونه رفتار کنید که می‌خواهید با شما رفتار شود. در باشگاه به گونه‌ای رفتار کنید که دوست دارید سایر افرادی که در آنجا هستند، با شما رفتار کنند. خوب باشید، مرتب باشید و با احترام رفتار کنید.

دانستن نکات قبل از باشگاه رفتن و رعایت نکات باشگاه رفتن کمک می‌کنند تا افراد علاقمند به ورزش در کنار هم در محیطی سالم و همراه با ارامش ورزش کنند. با انجام همین نکات ساده می توانید به ایجاد جامعه‌ای سالم و علاقمند به ورزش کمک کنید.

اگر از وسیله ورزشی ففو استفاده می‌کنید، برای افزاش طول عمر این وسیله باید اصول تمیز نگهداشتن آن را به یاد داشته باشید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

4 + 2 =

  • logo-samandehi