ورزش در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری؛ در دوران بارداری ورزش کنیم یا خیر؟

برخلاف تصور اکثر مردم که می‌گویند ورزش کردن در دوران بارداری برای مادر و کودک او بسیار خطرناک است و باید از فعالیت‌های خود بکاهد، باید گفت که مادر می‌تواند در طی دوران بارداری خود به انجام ورزش‌های بی‌خطر با برنامه‌ای مناسب و زیر نظر یک متخصص بپردازد. ورزش در دوران بارداری در سلامت و احساس تندرستی مادر و کودک کمک می‌کند و موجب تسکین ناراحتی‌های مادر در ناحیه کمر و کاهش احساس خستگی او می‌شود.

داشتن یک برنامه ورزشی ثابت در دوران بارداری در جلوگیری از دیابت حاملگی بسیار مؤثر است. در ادامه با مجموعه‌ی فنر فشاری ورزشی همراه باشید تا در ارتباط با تاثیرات ورزش در دوران بارداری آشنایی بیشتری پیدا نمایید.

ورزش در بارداری

اگر قبل از آغاز دوران بارداری به فعالیت‌های ورزشی می‌پرداخته‌اید، در این دوران نیز می‌توانید با اعتدال و برنامه‌ریزی نه به شدت سابق، ورزش نمایید. ورزش در دوران بارداری کاملاً بی‌خطر می‌باشد، اما باید سبک‌تر و با برنامه‌ریزی به فعالیت‌های ورزشی خود ادامه بدهید. خانم‌های ورزشکار در دوران بارداری باید حتماً زیر نظر یک پزشک متخصص زنان باشند.

اما اگر قبل از دوران بارداری هیچ‌وقت به طور ثابت به فعالیت‌های ورزشی نپرداخته‌اید، باز هم با اجازه پزشک می‌توانید که با خیال راحت یک برنامه ورزش را در دوران بارداری خود شروع کنید. اما باید توجه داشته باشید که در طی دوران بارداری باید از ورزش‌های سنگین خودداری نمایید. برای انجام ورزش در دوران بارداری پیاده‌روی بسیار مناسب و بی خطر می‌باشد.

ورزش‌های مناسب برای دوران بارداری

در دوران بارداری ورزش‌های سبکی مانند تمرینات سبک ایروبیک، راه رفتن و پیاده‌روی، دوچرخه سواری، یوگا، شنا و پیلاتس برای مادران مناسب می‌باشد، انجام تمرینات سنگین در طی دوران حاملگی کاملاً ممنوع بوده و برای سلامت جنین خطرناک است.

ورزش در دوران بارداری مفید می‌باشد، اما فعالیت‌های ورزشی درازکش که بر روی شکم، لگن و پهلوها فشار می‌آورد، ممنوع است. سعی کنید در طی سه ماهه اول بارداری بیشتر رعایت کنید و از فعالیت‌های مضر دوری نمایید. در ماه‌های آخر بارداری نیز باید از انجام فعالیت‌هایی مانند پریدن، دویدن و حرکات کششی خودداری کرد.

ورزش در دوران بارداری

در دوران بارداری قبل از شروع فعالیت ورزشی به میزان کافی آب بنوشید. خانم‌های باردار باید روزانه تقریباً 10 لیوان آب بنوشند.

در طی دوران بارداری باید از ورزش‌هایی که منجر به کشیدگی عضلات و ماهیچه‌ها می‌شوند، به رحم و جنین فشار وارد می‌کنند، دمای بدن را بالا می‌برند و… خودداری کرد.

ورزش‌های مناسب سه ماه اول بارداری

ورزش در سه ماهه اول دوران بارداری می‌تواند منجر به کاهش احتمال زایمان زودرس و افزایش احتمال زایمان طبیعی شود و از ابتلای کودک به دیابت نوع ۲ جلوگیری نماید.

  • پیاده‌روی و دویدن آرام
  • شنا
  • حلقه لگن
  • مهاربندی لگن
  • اسکوات
  • رقص و ایروبیک
  • دوچرخه ثابت و متحرک
  • یوگا
  • پیلاتس
  • شنا روی زانو
  • جلو بازو
  • تمرین با وزنه

ورزش‌های مناسب سه ماه دوم بارداری

در سه ماه دوم بارداری می‌توانید به انجام تمرینات سبک ادامه دهید. در این دوران استفاده از دوچرخه متحرک ممنوع می‌باشد.

  • پیاده‌روی
  • یوگا
  • شنا
  • دویدن آرام
  • شناهای شیب‌دار
  • پروانه یک‌طرفه خوابیده

ورزش‌های دوران بارداری در سه ماه سوم

ورزش‌های سه ماه سوم بارداری باید توسط پزشک توصیه شوند و انجام ورزش‌های جدید در این سه ماه ممنوع می‌باشد. انجام ورزش در طی سه ماه سوم بارداری می‌تواند منجر به کاهش استرس و اضطراب مادر شود.

  • پیاده‌روی آرام
  • تمرینات کگل (Kegel)
  • شناکردن و پیاده‌روی در آب
  • یوگا به صورت آرام
  • پیلاتس به صورت آرام
  • تمرینات لگن

ورزش در دوران بارداری

یوگا در ماه‌های آخر بارداری

ورزش یوگا یکی از ورزش‌های مناسب و عالی برای رشد و پرورش نوزاد است. انجام یوگا در ماه‌های آخر بارداری ذهن و بدن مادر را برای زایمان آزادتر خواهد کرد.

مزایای ورزش در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری موجب حفظ وزن بدنی متعادل در دوران بارداری می‌شود. مادر با انجام ورزش در این دوران می‌تواند بعد از زایمان سریع‌تر به وزن قبل از بارداری خود برگردد. ورزش در دوران بارداری، مزایای بسیاری از جمله بهبود وضعیت فیزیکی و ذهنی مادر، کاهش احتمال دیابت، کاهش اضافه وزن، بهبود وضعیت خواب، بهبود خلق و خو، بهبود احساس کسالت صبح‎گاهی، کاهش استرس و اضطراب دارد. همچنین قابل توجه است که ورزش در طی دوران بارداری احتمال زایمان طبیعی را افزایش می‌دهد.

تاکنون درباره بانوان بارداری که در طی این دوران به انجام ورزش‌های سبک پرداخته‌اند، هیچ گونه خطری گزارش نشده است. مادران باردار طبق دستور پزشک می‌توانند در طول هفته حداقل 150 ساعت به انجام ورزش‌های سبک و پیاده‌روی بپردازند.

از جمله دیگر مزایای ورزش در این دوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش اضطراب، افسردگی و استرس
  • کاهش خستگی
  • کاهش کمردرد، یبوست، نفخ و تورم
  • کاهش طول مدت زایمان
  • کاهش ابتلا به بیماری پره اکلامپسی
  • کاهش احتمال زایمان زودرس
  • کمک به کاهش درد زایمان
  • افزایش انرژی و روحیه مادر
  • بهبود سلامت عمومی بدن مادر
  • تقویت قدرت، توان و استقامت عضلانی
  • سلامت قلب و عروق

نکات مهم برای ورزش در طی دوران حاملگی

برای ورزش در دوران بارداری بهتر است نکات و دستورالعمل‌های اساسی و مهمی را رعایت نمایید تا ورزش شما بدون هیچ خطری انجام پذیرد. این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

  • در روز باید 300 کالری بیشتر از قبل مصرف نمایید.
  • از خوردن غذا یک ساعت قبل از ورزش خودداری نمایید.
  •  در حین و بعد از ورزش آب بنوشید.
  • لباس‌های راحت و گشاد و همچنین سوتین مناسب و راحت بپوشید.
  •  کفش‌های متناسب با نوع تمرین خود را انتخاب نمایید.
  • در طول ورزش باید دم و بازدم انجام دهید.
  • بر روی سطح صاف و هموار ورزش کنید.
  •  پس از انجام تمرینات کگل برای جلوگیری از ایجاد سرگیجه آهسته و به تدریج برخیزید.
  • از خوابیدن به پشت به‌خصوص در سه ماهه سوم پرهیز کنید.
  •  تا حدی که خسته شوید، ورزش نکنید و قبل از خستگی ورزش خود را به اتمام برسانید.

ورزش در دوران بارداری

توقف ورزش در طی دوران بارداری

در صورت بروز علایم زیر در هنگام ورزش در دوران بارداری، از ورزش کردن خودداری کرده و حتماً مشکلات خود را با پزشک درمیان بگذارید.

  • ایجاد احساس حالت تهوع در حین ورزش
  • داغ شدن بیش از حد بدن
  • ایجاد حس کم آبی در بدن
  • ایجاد حس درد در قفسه سینه
  • درد شکم و درد لگن
  • سردرد
  • کاهش حرکات جنین
  • احساس ضعف و گیجی
  • احساس سرما
  • ضربان قلب نامنظم
  • تورم پا، دست، صورت
  • تنگی نفس
  • ترشح از واژینال، خونریزی و یا ایجاد حس درد در ناحیه شکم یا لگن

جمع بندی

ورزش در دوران بارداری فواید بسیاری برای سلامت مادر و کودک به ارمغان می‌آورد. البته ورزش در این دوران باید زیر نظر پزشک و با یک برنامه تمرینی مخصوص آغاز شود. سعی کنید قبل از اقدام به بارداری، ورزش کردن را آغاز نمایید تا در دوران بارداری خطر کمتری شما را تحدید نماید. از این که تا پایان این مقاله ما را همراهی نمودید سپاسگزاریم.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

+ 75 = 81

  • logo-samandehi