تاثیر ورزش بر مغز

نحوه تاثیر ورزش بر مغز را بشناسید

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

ورزش توانایی‌های بدنی را تقویت می‌کند و حتی می‌تواند ظاهر فیزیکی بدن شما را تغییر دهد، اما مهم‌ترین تاثیر ورزش بر مغز را می‌توان از نتیجه بهبود وضعیت مغز فهمید. یافته‌های تحقیقاتی جف ادواردز، پروفسور زیست شناسی و فیزیولوژی سلولی  BYU، تصمیمات سال جدید را برای پمپاژ بیشتر قلب و ورزش بیشتر تایید می‌کند. او در مورد سه روشی که ورزش بر ذهن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد، اطلاعاتی ارائه می‌دهد. در ادامه با ما در مجموعه‌ی فنر فشاری ورزشی همراه باشید تا با نحوه تاثیر ورزش روی مغز آشنا شوید.

ورزش مغز را تغذیه میکند

ورزش باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود. به دلیل نیاز متابولیک بالا، مغز نیاز به گردش خون خوب دارد و ورزش به آن کمک می‌کند. افزایش جریان خون در اثر تاثیر ورزش بر مغز نه تنها بسیار مفید است، بلکه ضروری است. ورزش جریان خون خوبی را برای رساندن تمام مواد مغذی مورد نیاز برای انجام کار مغز القا می‌کند، در حالی که مولکول‌های تولیدی مهم برای عملکرد مغز از جمله حافظه را نیز افزایش می‌دهد.

ورزش حفظ خاطرات ارزشمند را تضمین می‌کند

مردم خاطرات خود را عزیز نگه می‌دارند، با این حال، در واقعیت، ما تنها بخشی از زندگی خود را به یاد می‌آوریم. دسترسی به خاطرات، نوشتن آن‌ها و به اشتراک گذاشتن آنها با دیگران به تقویت حضور آنها در مغز کمک می‌کند، اما ورزش ظرفیت و قدرت حافظه را بهبود می‌بخشد. ورزش با افزایش اهداف مولکولی مانند فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز (BDNF) حافظه را بهبود می‌بخشد.

تاثیر ورزش بر مغز

این عامل مولکولی سیناپتوژنز را افزایش می‌دهد و سیناپس‌های جدیدی را تشکیل می‌دهد که واسطه یادگیری و حافظه هستند و جذب اطلاعات و تشکیل خاطرات طولانی‌مدت را آسان‌تر می‌کنند. هرچه BDNF بیشتر باشد، عملکرد و ظرفیت حافظه بیشتر می‌شود. اگر انگیزه‌ای برای ورزش کردن ندارید، در نظر بگیرید که خاطراتتان چقدر ارزشمند هستند و برای حفظ آن‌ها حرکت کنید. بنابراین سعی کنید از تاثیر ورزش بر مغز استفاده کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

ورزش تاثیر استرس را کاهش می‌دهد

ورزش راه حل مستقیمی برای استرس نیست، اما تجربه نشان داده است تاثیر ورزش بر مغز با آرام کردن شما نمود پیدا می‌کند. توجه به این نکته مهم است که ورزش هورمون‌های استرس را کاهش نمی‌دهد، اما تعداد گیرنده‌های استرس را در هیپوکامپ کاهش می‌دهد. کاهش گیرنده‌های استرس، تأثیر هورمون‌های استرس بر مغز را به حداقل می‌رساند و تأثیر تجربیات استرس‌زا را کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید  چرا نباید برای کاهش وزن عجله کنیم؟ | عوارض کاهش وزن سریع

پدیده‌ای که معمولاً به عنوان «بالا بودن دونده» شناخته می‌شود، یکی دیگر از مزایای ورزش مرتبط با استرس است. ورزش کردن، ترشح اندورفین را تحریک می‌کند که بر گیرنده‌های مواد افیونی در مغز عمل می‌کند و احساس شادی را در یک تمرین بالا ایجاد می‌کند. این احساس سرخوشی را می‌توان در حین یا بعد از هر تمرین احساس کرد و با کاهش احساس اضطراب و افسردگی همراه است. ورزش یک درمان غیر مستقیم اما موثر برای استرس است.

فعالیت بدنی سلامت مغز را تقویت می‌کند؛ تاثیر ورزش بر مغز

فعالیت بدنی منظم بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است. نه تنها برای ماهیچه‌ها و استخوان‌ها مفید است، بلکه می‌تواند مغز شما را نیز سالم نگه دارد.

فعالیت بدنی می‌تواند سلامت شناختی شما را بهبود بخشد. همچنین به شما کمک می‌کند فکر کنید، یاد بگیرید، مشکل را حل کنید و از تعادل عاطفی لذت ببرید. تاثیر ورزش بر مغز می‌تواند حافظه را بهبود بخشد و اضطراب یا افسردگی را کاهش دهد. اما لازم نیست که یک گروه تناسب اندام باشید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. هر میزان فعالیت بدنی می‌تواند کمک کننده باشد. فارغ از سن یا سطح تناسب اندام شما، فعالیت بدنی می‌تواند به بهبود خواب، سلامت مغز و کیفیت زندگی کمک کند.

تاثیر ورزش بر مغز

فعالیت بدنی منظم همچنین می‌تواند خطر زوال شناختی از جمله زوال عقل را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که زوال شناختی در میان بزرگسالان غیرفعال تقریباً دو برابر بیشتر از افراد فعال است.

بیشتر بزرگسالان باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​داشته باشند. این می‌تواند به 30 دقیقه در روز، 5 روز در هفته تقسیم شود. علاوه بر بهبود سلامت مغز، پیروی از این توصیه‌ها برای فعالیت بدنی می‌تواند به خواب و احساس بهتر، کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به 20 بیماری مزمن از جمله بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها کمک کند و سال‌ها به زندگی شما بیافزاید.

همچنین بخوانید  راهکارهای پیشنهادی برای کنترل تاثیر خواب بر پرخاشگری

آنچه شما می‌توانید انجام دهید؛ تاثیر ورزش بر مغز

بزرگسالان 65 سال و بالاتر به حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط، 2 روز در هفته فعالیت‌های تقویت‌کننده عضلات و فعالیت‌هایی برای بهبود تعادل در 3 روز در هفته نیاز دارند. فعال بودن آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و لازم نیست در یک مرحله اتفاق بیفتد. می‌توانید فعالیت خود را در طول هفته مدیریت کنید زیرا کوچک‌ترین فعالیت‌ها برای بهره بردن از تاثیر ورزش بر مغز بهتر از هیچ است. در اینجا چهار فعالیت وجود دارد که می‌توانید به برنامه روزانه خود اضافه کنید تا به سلامتی خود کمک کنید.

رقص

موسیقی را در خانه بلند کنید و برقصید. چرخش و حرکت کردن باعث سوزاندن کالری بدون حتی احساس ورزش می‌شود.

هنگام تماشای تلویزیون از نظر بدنی فعال باشید

به دنبال راه‌هایی برای کاهش زمان کم‌تحرکی و افزایش زمان فعالیت باشید. برای مثال، فهرستی از فعالیت‌های سریع مانند اسکات یا راهپیمایی را در نزدیکی کنترل نگه دارید تا بتوانید در زمان استراحت‌های تبلیغاتی فعال باشید.

فعالیت بدنی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید

پیاده‌روی راه خوبی برای شروع فعالیت است. هنگام خرید اقلام ضروری، با پارک کردن در پشت پارکینگ و پیاده‌روی به سمت مغازه، فعالیت خود را افزایش دهید. همچنین می‌توانید برای استفاده بیشتر از تاثیر ورزش بر مغز به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید یا یک توقف زودتر از ترانزیت پیاده شوید.

تاثیر ورزش بر مغز

سگ را پیاده کنید‌

سگ‌ها همراهان خوبی برای پیاده‌روی هستند و می‌توانند به شما در داشتن یک سبک زندگی فعال کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که صاحبان سگ به طور متوسط ​​هر روز 22 دقیقه بیشتر از افرادی که سگ ندارند پیاده‌روی می‌کنند. برخی از فواید فعالیت بدنی بر سلامت مغز بلافاصله پس از یک جلسه فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید شروع می‌شود.

همچنین بخوانید  ورزش تقویت ماهیچه کف لگن

هر ذره‌ای مهم است حتی برخی از کارها مانند کارهای سبک در حیاط (راه رفتن و جمع کردن برگ‌ها یا استفاده از ماشین چمن‌زنی) و باغبانی می‌توانند به شما کمک کنند تا فعال شوید و از فواید تاثیر مغز بر ورزش استفاده کنید. درباره تبدیل کردن فعالیت بدنی به بخشی از زندگی یک فرد مسن بیشتر بدانید.

هنوز فکر می‌کنید فعال‌تر بودن خیلی سخت است؟

فعالیت‌های روزانه خود را به مدت 1 هفته پیگیری کنید. این دفتر خاطرات ساده ممکن است کمک کند. به هر زمان در طول روز فکر کنید که می‌توانید از آن برای فعالیت بدنی استفاده کنید و آن زمان‌ها را بخشی منظم از برنامه روزانه یا هفتگی خود برای بهره‌بردن از تاثیر ورزش بر مغز قرار دهید.

ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی نیز می‌توانند کمک کنند

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی نقش مهمی در کمک به بیماران برای افزایش فعالیت بدنی برای بهبود سلامت خود دارند. آن‌ها می‌توانند:

به بیماران در مورد ارتباط بین فعالیت بدنی و سلامت جسمی و روانی آموزش دهید

بیماران را تشویق کنید تا بیشتر حرکت کنند و کمتر بنشینند تا بتوانند دستورالعمل‌های فعالیت بدنی را رعایت کرده و از تاثیر ورزش بر مغز استفاده کنند. هنگامی که بزرگسالان مبتلا به زوال شناختی قادر به رعایت دستورالعمل‌های فعالیت بدنی نیستند، آن‌ها را تشویق کنید تا هر فعالیت بدنی منظمی را که می‌توانند انجام دهند و از بی‌تحرکی خودداری کنند. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به زوال شناختی و مراقبان آن‌ها ممکن است در پارک، محله خود یا یک مرکز خرید قدم بزنند. علاوه‌بر آن برنامه‌هایی مانند SilverSneakers، EnhanceFitness و Fit and Strong را برای آن‌ها تجویز کنید که ممکن است در کاهش موانع برای افراد مسن که احتمال زوال شناختی و کمتر فعال هستند مفید باشد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

4 + 6 =

  • logo-samandehi