راهکارهای پیشنهادی برای کنترل تاثیر خواب بر پرخاشگری

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

خواب فاکتوری است که بر روی بیماری‌ها، رفتارها، واکنش‌های روانی و میزان آرامش در افراد تأثیر زیادی دارد. بی‌خوابی اگر برای افراد زیاد تکرار شود باعث علائم روان‌پریشی می‌شود. یکی از علائمی که در اثر کمبود خواب در کوکان تا بزرگسالان دیده می‌شود پرخاشگری است. تاثیر خواب بر پرخاشگری می‌تواند مثبت باشد. بدخوابی با تأثیر منفی بر عملکرد مغز باعث پرخاشگری در افراد می‌شود. پرخاشگری می‌تواند پاسخ ناکامی و نوعی تسکین موقت و تخلیه روانی باشد. در ادامه در مجموعه ی فنر ورشی ففو شما را با تأثیرات خواب بر پرخاشگری آشنا می‌کنیم.

کنترل تاثیر خواب بر پرخاشگری

پرخاشگری چیست؟

یکی از راه‌های نشان‌دادن عصبانیت در افراد که می‌تواند لفظی یا فیزیکی باشد، پرخاشگری نام دارد. هنگامی که افراد تحت‌فشار قرار می‌گیرند و در تلاش برای حل مشکلات هستند، به دلیل بالابودن میزان فشار وارده نسبت به سطح تحمل آن‌ها، رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند. تاثیر خواب بر پرخاشگری تا حدی است که اگر فرد خواب کافی نداشته باشد به دلیل پایین آمدن عملکرد مغز، نمی‌تواند درست رفتار کند و واکنش فرد نسبت به موقعیت‌ها همراه با پرخاشگری است. اگر پرخاشگری کنترل نشود می‌تواند برای فرد مخاطره‌آمیز و عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. همچنین می‌تواند به برخوردهای لفظی و فیزیکی شدید و ناراحتی اطرافیان هم منجر شود به همین جهت از تاثیر خواب بر پرخاشگری غافل نشوید.

روان‌پزشکان معتقد هستند هنگامی که فرد با بی‌خوابی شدید مواجه است و این در طولانی‌مدت برای فرد تکرار می‌شود، در صورت عدم درمان باعث اختلالات روانپزشکی، افسردگی و استرس می‌شود. افسردگی و استرس خود پایه و عامل خیلی از رفتارهای غیرمعمول در افراد هستند. کم‌خوابی در افراد باعث می‌شود که تحمل‌پذیری فرد کاهش پیدا کند و رفتارهای پرخاشگری داشته باشد.

همچنین بخوانید  دستور پخت 4 کیک رژیمی برای ورزشکاران و بدنسازان

کنترل تاثیر خواب بر پرخاشگری

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

تاثیر خواب بر پرخاشگری

تاثیر خواب بر پرخاشگری تا حدی است که در کودکان در کنار تغذیه نامناسب، یک عامل مهم در پرخاشگری و رفتارهای تند آن‌ها است. اگر کودکان در طول شبانه‌روز خواب منظم یا 7 الی 8 ساعت در شبانه‌روز را نداشته باشند، باعث می‌شود صبح‌ها بسیار کلافه و خسته باشند و در ادامه منجر به صبحانه نخوردن آن‌ها می‌شود. هنگام حضور در مدرسه به دلیل خستگی مغز و کلافگی نمی‌توانند با هم‌کلاسی‌های خود ارتباط دوستانه و آرامی داشته باشند و منجر به پرخاشگری می‌شود. تاثیر خواب بر پرخاشگری به حدی مهم است که کمبود آن منجر به موارد زیر می‌شود:

  • کاهش آستانه تحمل افراد (کودکان تا بزرگسالان)
  • کاهش عملکرد مغز و عدم ترمیم بدن
  • افزایش میزان استرس و اضطراب در افراد
  • کاهش سیستم ایمنی بدن
  • ایجاد اختلال در آرامش روانی و تمرکز افراد
  • کاهش توانایی حافظه

دلایل ایجاد پرخاشگری و تاثیر خواب بر پرخاشگری

پرخاشگری می‌تواند به دلایل مختلفی در افراد بروز کند. عوامل ژنتیکی، الگوهای خانوادگی ناسالم، خصوصیات فردی، استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون، عوامل محیطی‌ هستند که همگی از دلایل ایجاد پرخاشگری به شمار می‌آیند. عدم تمرکز که در افراد پرخاشگر زیاد دیده می‌شود، تاثیر خواب بر پرخاشگری است. هنگامی که فرد با بی‌خوابی مواجه شده‌باشد و این اتفاق در طولانی‌مدت برای او پیش بیاید، نمی‌تواند تمرکز درستی داشته باشد. عدم تمرکز باعث کاهش کارایی و فکرکردن می‌شود و فرد رفتارهای ناهنجار بروز می‌دهد. عامل مهم در تنظیم هیجانات و هوش هیجانی خواب است. هنگامی که کم‌خوابی اتفاق می‌افتد، کل مکانیسم بدن به‌هم‌می‌ریزد و به دلیل ایجاد استرس و افسردگی فرد در برخوردهای اجتماعی خود رفتارهای پرخاشگرانه دارد.

همچنین بخوانید  حذف کدام یک از مواد غذایی مضر برای سلامتی لازم است؟

کنترل تاثیر خواب بر پرخاشگری

راهکارهای کاهش تاثیر خواب بر پرخاشگری

همانطور که پیش از این اشاره شد، یکی از عوامل ایجاد پرخاشگری اختلال خواب است. اگر بدن فرد میزان خواب کافی نداشته باشد، تأثیر خواب بر پرخاشگری ممکن است با پیامدهای ناخوشایند همراه باشد. راهکارهای کاهش پرخاشگری که می‌توانند بر میزان خواب کافی هم تأثیرگذار باشند عبارت‌اند از:

  • پیاده‌روی‌کردن در روز و انجام تمرینات ورزشی ساده که در ایجاد آرامش، تمرکز و خواب کافی کمک می‌کند.
  • شمارش اعداد به‌صورت معکوس، علاوه‌براینکه به تقویت تمرکز کمک می‌کند؛ باعث تنظیم ضربان قلب و کاهش پرخاشگری می‌شود.
  • نفس عمیق کشیدن یا تنفس شکمی بافاصله و چند بار انجام‌دادن به افراد کمک می‌کند تا بتوانند پرخاشگری خود را کنترل کنند.
  • رفتن به طبیعت، قدم‌زدن کناردریا و روی ماسه‌های ساحل، قدم‌زدن در زیر درختان و گوش‌دادن به موسیقی‌های ملایم همگی به کنترل خشم کمک می‌کنند.
  • برای کاهش پرخاشگری می‌توانید در همان لحظه شروع به نوشتن وقایع روزانه خود کنید و یا حرف‌هایی را که دوست دارید برروی کاغذ بیاورید.

جمع‌بندی

در این مقاله دررابطه‌با کمبود خواب و تاثیر خواب بر پرخاشگری صحبت کردیم. باتوجه‌به اینکه پرخاشگری از علائم روان پریشی است، بدخوابی یا نداشتن الگوی خواب مناسب می‌تواند آن را تشدید کند. ناگفته نماند پرخاشگری‌هایی که ریشه ژنتیکی دارند یا در اثر حضور فرد در خانواده پرخاشگر بروز می‌دهند حتماً باید به روانپزشک مراجعه شود و تحت درمان قرار بگیرند. پرخاشگری‌ها با زمینه‌های این‌چنینی می‌توانند به فرد یا اطرافیان آن‌ها آسیب وارد کنند.

در آخر خوب است بدانید ورزش کردن نیز تأثیر زیادی بر روی تاثیر خواب بر پرخاشگری و کنترل خشم و عصبانیت دارد. کسانی که به صورت منظم ورزش می‌کنند کنترل بیشتری روی اعصاب و خشم خود دارند. اما از آنجایی که افراد زمان کافی برای باشگاه رفتن را ندارند، ورزش کردن را اهمال می‌کنند. پیشنهاد ما به شما ورزش در خانه است. با وسیله ورزشی ففو می‌توانید تجربه‌ی تمرینات ورزشی متنوع و راحت را داشته باشید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

+ 44 = 50

  • logo-samandehi